MB 190 E 2.5-16 Evolution II

16-03-2020  |  Auteur:

Dertig jaar geleden, in 1990, lanceerde Mercedes-Benz de 190 E 2.5-16 Evolution II van de 201-serie. De high-performance sportlimousine was de straatversie van de gelijknamige DTM-toerwagen. De limousine, gebouwd in een kleine oplage van 502 auto's en altijd in de lakkleur blauwzwart metallic, was gemakkelijk te herkennen aan zijn machtige achterspoiler voor inzet in de autosport.

MB 190 E 2.5-16 Evolution II

De 190 E 2.5-16 Evolution II met 173 kW (235 pk) veranderde de kijk van het publiek op de ‘Baby Benz’. De sportwagen, door zijn fans meestal simpelweg ‘EVO II’ genoemd, verhief dertig jaar geleden de succesvolle compacte 201-serie tot waardige speler in het segment van high-performance auto’s. Zijn status kwam ook tot uiting in de prijs: klanten met sportieve ambities moesten volgens de prijslijst ten minste DM 115.259,70 uitgeven voor een EVO II. Ter vergelijking: de 190 E 1.8 van de 201-serie (80 kW/109 pk), die een jonge doelgroep aansprak en bijna half zo krachtig was, werd aangeboden voor minder dan een derde van die prijs.

De EVO II maakte zijn publieke debuut tijdens de Autosalon Genève van 8 tot 18 maart 1990. Een jaar eerder presenteerde Mercedes-Benz de 190 E 2.5-16 Evolution (‘EVO I’), ook een straatversie van de toerwagen die bij de DTM-races werd ingezet. Er moeten minstens 500 van een modeltype worden gebouwd om aan de homologatie-eisen te voldoen. De Mercedes-Benz 190 E 2.3-16, gelanceerd in 1984, diende als basismodel.

De 173 kW (235 pk) viercilinder M 102-motor werd doorontwikkeld op basis van het EVO I-aggregaat onder leiding van Dr. Jörg Abthoff, destijds Hoofd Motorontwikkeling, en zijn collega’s Rüdiger Herzog, Dag-Harald Hüttebräucker en Rudolf Thom. Die motor had een kortere slag (82,8 mm) en een grotere boring (97,3 mm) dan de motor in de 190 E 2.5-16. Twee metaalkatalysatoren waren standaard bij de EVO II. Het maximale motortoerental was nu 7.700 t/min, wat onder andere mogelijk werd gemaakt door een lager drijfstanggewicht, vier in plaats van acht krukas-tegengewichten en het ombouwen van de nokkenasaandrijving van een duplex- naar een simplex-rollenketting.

Bron / foto: Mercedes-Benz


REAGEER OP DIT BERICHT