Het kopen van een elektrische auto (EV) is iets anders dan het kopen van een gewone benzineauto. Je hoeft je geen zorgen te maken over onderhoud of stoppen om te tanken, maar je zult wel de accu in de gaten moeten houden. En zoals elk voertuig heb je uiteindelijk nieuwe banden nodig voor je EV.
Dus, hebben elektrische auto’s speciale banden nodig? Naarmate EV's steeds populairder worden is het een vraag die steeds vaker gesteld wordt. Het antwoord is ja, je wilt EV-specifieke banden voor je voertuig. Hieronder vind je een aantal redenen daarvoor.
Als je naar een elektrisch voertuig kijkt, zien de banden er misschien hetzelfde uit als op een brandstofaangedreven auto, maar ze zijn absoluut anders. De banden van EV's slijten sneller door het extra gewicht en het extra koppel dat op de weg komt. Bovendien hebben EV-banden doorgaans minder profiel om de actieradius te vergroten en het geluid te verminderen.
Als je ooit nieuwe banden hebt gekocht, ben je waarschijnlijk bekend met laadvermogens. De “load index” geeft de zwaarste belasting aan die een specifieke band aankan. Er is een nieuwe reeks banden met de naam HL, wat staat voor "high load" capaciteit. Deze banden kunnen een zwaardere belasting aan bij dezelfde bandenspanning dan traditionele banden en zijn perfect voor elektrische auto’s.
In het afgelopen jaar zijn er verschillende nieuwe EV-banden verschenen. Binnenkort worden er meer verwacht. Deze banden beloven ofwel langer mee te gaan, meer comfort te bieden, de prestaties te verbeteren of mogelijk een grotere actieradius te bieden en tegelijkertijd het weggeluid te verminderen.
De banden van elektrische voertuigen moeten het extra gewicht aankunnen. En hoewel voertuigen in alle verschillende maten en gewichten verkrijgbaar zijn, wil je de juiste band voor je elektrische auto.
EV's wegen meer dan typische brandstofaangedreven auto’s vanwege de batterijcellen die zich onder het chassis bevinden. Met een gewone band zou al dat extra gewicht meer luchtdruk en meer profiel vereisen om voortijdige slijtage te voorkomen. Dus als het tijd is om de banden van je elektrische auto te verwisselen, wil je een band met een HL-draagvermogen.
Het volgende dat we willen noemen, is direct koppel en acceleratie, twee dingen waar alle EV-bezitters absoluut dol op zijn. Elektrische voertuigen hebben niet alle bewegende delen van een verbrandingsmotor, en ze hebben direct beschikbaar koppel.
Je EV heeft een band nodig met betere tractie om grip op het wegdek te hebben. Met een gewone band die niet zoveel grip heeft, zullen je banden gaan spinnen en al dat rubber verslijten. Het onmiddellijke koppel van een EV zorgt voor veel wrijving op de banden, en als je wilt voelen dat je hoofd de achterkant van de stoel raakt, wil je banden met EV-classificatie.
Of je nu een brandstofaangedreven auto of een elektrisch voertuig bestuurt, de actieradius is belangrijk. Wat je ook rijdt, je wilt de best mogelijke prestaties.
Wanneer een band draait, veroorzaakt dit wrijving met de weg, en die weerstand betekent dat de elektromotoren meer moeten werken om op snelheid te komen. Als gevolg hiervan kunnen de batterijduur en actieradius eronder lijden. Versleten of verkeerde banden veranderen de rolweerstand, wat gevolgen heeft voor uw rijbereik.
De nieuwste EV-banden van Goodyear hebben een nieuw asymmetrisch loopvlakpatroon en een gespecialiseerde loopvlakcompound, die de slijtage en weerstand zouden moeten verminderen, waardoor gebruikers een betere algehele ervaring en meer actieradius krijgen.
En tot slot is er het verkeerslawaai. Zoals we allemaal weten, zijn elektrische voertuigen bijna geruisloos. Dit betekent dat je het gezoem van de banden en elk beetje weggeluid hoort. Het is eigenlijk best raar als je het voor de eerste keer meemaakt. Tesla heeft zelfs een softwarefunctie uitgebracht die de luidsprekers in het interieur gebruikt om straatgeluiden te blokkeren of te minimaliseren, vergelijkbaar met ruisonderdrukkende hoofdtelefoons.
EV-banden zijn ontworpen met het geluid van de weg in gedachten. De Pirelli P Zero All Season Plus Elect claimt bijvoorbeeld het weggeluid te elimineren met zijn Pirelli Noise Cancelling System (PNCS) en geluiddempend materiaal in de band. De Goodyear ElectricDrive GT-lijn maakt gebruik van vergelijkbare SoundComfort-technologie en Michelin EV-banden hebben een speciaal polyurethaanschuim dat tot doel heeft het banden- en weggeluid te verminderen.
Uiteindelijk zouden deze banden een stillere en comfortabelere rit moeten bieden. Het gebruik van een standaardband op een EV zal waarschijnlijk zorgen voor een luide rijervaring.
Als je al deze veranderingen bij elkaar optelt, wordt het duidelijk hoe uitdagend de taak is voor bandenfabrikanten. Elektrische voertuigen hebben een compromisloze band nodig om het extra gewicht aan te kunnen, maar met voldoende grip om koppel naar de grond te brengen. Dit alles terwijl de rolweerstand en het weggeluid tot een minimum worden beperkt voor meer actieradius en een hoger rijcomfort.
Als het tijd is om de banden te vervangen, doe dan wat onderzoek en kies iets dat lijkt op waarmee je EV is geleverd. Bezuinig niet op EV-banden.
Foto: Michelin Pilot Sport EV