Zijn run flat banden beter dan gewone banden?

Het mag duidelijk zijn: de technologie van de bandenindustrie is in de loop der jaren flink verbeterd. Zo wordt een groot deel van de winst gebruikt voor onderzoek en ontwikkeling. Vandaar dat banden vrijwel elk jaar beschikken over nieuwe eigenschappen.

Zijn run flat banden beter dan gewone banden?

Run flat banden

Nog niet zo lang geleden was het ondenkbaar dat een lekke band niet vervangen hoeft te worden. Vandaag de dag is dat normaal. Bijna elke bandenfabrikant biedt run flat banden aan. De technologie erachter mag verschillen, maar het principe blijft gelijk. Wel zijn run flat banden duurder dan gewone banden.

Op den duur zullen er wellicht alleen run flat banden meer zijn. Het zou toch geweldig zijn om banden niet meer te hoeven vervangen, zelfs wanneer alle lucht eruit is. Nu is het wel zo dat met veel lege run flat banden slechts 80 km kan worden gereden bij een topsnelheid van 80 km/u. Daarna moeten de banden wel vervangen worden.

Een ander voordeel is dat je geen reservewiel meer hoeft mee te nemen. Dat bespaart gewicht, waardoor het brandstofverbruik omlaag gaat. Ook kan de ruimte van het reservewiel voor andere doeleinden worden gebruikt.

Gewone banden

Dan zijn er natuurlijk nog de gewone banden. Wanneer deze lekraken, moeten ze worden gerepareerd of vervangen. Je kunt niet rijden op een lege, gewone band. Nou ja, het kan natuurlijk wel, maar dan beschadig je de velg.

Het verschil tussen run flat en gewone banden

Het belangrijkste verschil tussen een run flat band en een gewone band is de technologie en algemene constructie. Run flat banden zijn zo ontworpen dat ze de wang kunnen ondersteunen, zelfs wanneer de band geen lucht meer bevat.

Bandenfabrikanten als Michelin, Pirelli, Continental en Bridgestone voegen een extra laag aan de schouder van de band toe om het gewicht van het voertuig te ondersteunen wanneer de luchtdruk daalt.

Kan ik mijn auto uitrusten met run flat banden?

Op deze vraag zijn meer antwoorden mogelijk. Er wordt gezegd dat je geen run flat banden moet kopen wanneer je auto niet origineel was uitgerust met run flat banden. De reden daarvoor is dat de ophanging van de auto, het chassis en de velg een beetje anders zijn. Rust je een auto die er niet geschikt voor is uit met run flat banden, bestaat de kans dat het voertuig beschadigt.

Aan de andere kant denken deskundigen dat het geen kwaad kan een voertuig uit te rusten met run flat banden. Wel dient de auto uitgerust te zijn met een bandenspanningscontrolesysteem (TPMS).

Anders kom je er als chauffeur pas achter dat de band lek is wanneer het te laat is. Ook zijn er die aanbevelen dat de auto beschikt over een elektronisch stabiliteitscontrolesysteem (ESC).

Kan ik run flat banden gebruiken naast gewone banden?

Dit is niet aan te bevelen. De twee bandentypes verschillen van elkaar. Het is dus niet verstandig ze te combineren, tenzij het een noodgeval is. Deskundigen denken dat het gebruik van run flat en gewone banden onder één auto kan leiden tot problemen met het weggedrag, de ophanging en zelfs het bandenspanningscontrolesysteem. Vandaar dat wordt aangeraden met vier gelijke banden te rijden.

Kan ik run flat banden van verschillende merken monteren?

Ook dit is niet raadzaam, tenzij het een noodgeval is. De reden is dat elk bandenmerk zijn eigen technologie gebruikt voor zijn run flat banden. Door verschillende merken te combineren kun je te maken krijgen met verminderde prestaties.

Heb je eenmaal de keuze gemaakt, dan kun je bij Bandenspotter terecht voor gewone banden en voor run flat banden.

© Bandenspotter / Foto: Pirelli