Hoe weet ik of mijn banden aan vervanging toe zijn

Banden slijten ongemerkt. Vaak heb je niet in de gaten hoe erg de banden afgesleten zijn tot je opeens zijwaarts de berm in glijdt.

Hoe weet ik of mijn banden aan vervanging toe zijn

Of je nu verstand hebt van banden of niet, het is ieders verantwoordelijkheid om ervoor te zorgen dat de banden van het voertuig waarin je aan het verkeer deelneemt in goede conditie zijn. Het is tenslotte het enige waarmee je in verbinding staat met de weg.

Technisch gesproken slijten banden al wanneer je de bandenzaak verlaat. Bandenslijtage gaat heel geleidelijk. Soms duurt het jaren; afhankelijk van hoe iemand rijdt.

Omdat banden geleidelijk slijten, heb je vaak niet in de gaten dat het opeens erg is. Tot je inderdaad onvrijwillig zijwaarts een berm opzoekt.

Hoe lang gaat een band mee?

Je voelt het misschien al: dat is afhankelijk van een aantal factoren. De levensduur van een band en de afstand die de band kan afleggen is afhankelijk van het ontwerp van de band, het rijgedrag van de chauffeur, weersomstandigheden, wegomstandigheden en het bandenonderhoud.

Zo slijt een winterband sneller, vanwege de zachtere samenstelling van het rubber. Dat werkt goed in de sneeuw, maar niet op droog asfalt. Dan slijt een winterband sneller.

Ook zullen chauffeurs die graag snel optrekken en hard afremmen erachter komen dat hun banden eerder aan vervanging toe zijn dan de banden van chauffeurs die een wat voorzichtiger rijstijl hebben.

Zwaar weer heeft ook invloed op zowel banden als het wegoppervlak. Daarnaast speelt ook de bandenspanning een grote rol; wanneer je deze nooit controleert zullen de banden sneller slijten.

Het is dan ook belangrijk dat je als chauffeur de conditie van je banden in de gaten houdt. Vooral voorafgaand aan een lange autorit. Hieronder lees je waar je op moet letten bij het controleren van de banden.

Bandenslijtage

Bekijk het profiel van je banden en let op ongelijke of vreemde slijtage. Tussen de profielblokken van alle banden bevinden zich kleine rubber strepen die de mate van slijtage aangeven. Wanneer de strepen zichtbaar zijn, zijn de banden versleten. Daardoor zullen ze minder grip hebben dan wanneer ze nieuw waren. Door met banden te rijden met overmatige slijtage kun je te maken met een plotseling verlies van grip.

Het meten van de slijtage is heel eenvoudig. Zo kun je bijvoorbeeld met een muntstuk de diepte van het profiel meten. In Nederland is het minimale profiel dat een band moet hebben 1,6 mm. Uiteraard moet een band al eerder zijn vervangen, wil je veilig rijden.

Het is daarnaast verstandig om zaken als spijkers en vastzittende steentjes uit het profiel te verwijderen. In het geval van spijkers is een tochtje naar de bandenhersteller aan te bevelen.

Rijgevoel

Probeer tijdens een autorit de banden te “voelen”. Is de rit niet comfortabel, dan kan er sprake zijn van een beschadiging of overmatige slijtage. Wanneer je vibraties of andere vreemde verstoringen opmerkt tijdens het rijden, verlaag dan je snelheid en rij voorzicht naar een plaats waar je de weg kunt verlaten en zet de auto stil.

Wanneer een band beschadigd is, zul je deze moeten vervangen. Heb je een reserveband bij je, dan kun je het zelf doen, of je belt de Wegenwacht of een ander garagebedrijf. Wanneer je geen beschadiging ziet en de bron van de vibratie of verstoring niet kunt achterhalen, ga dan met je auto naar een bandenbedrijf om de banden te laten onderzoeken.

Onder spanning

In het instructieboekje en/of ergens op de auto staat vermeld welke bandenspanning je juiste is voor de banden. Om de bandenspanning te controleren is een bandenspanningsmeter nodig.

Banden met te weinig of te veel spanning kunnen sneller slijten dan verwacht, waardoor de grip afneemt en het brandstofverbruik toe kan nemen. Voor het beste resultaat, is het raadzaam de bandenspanning te controleren wanneer de banden koud zijn; voordat met de auto wordt gereden of wanneer minder dan 5 kilometer is afgelegd op lage snelheid.

Bekijk de datum

Zelfs wanneer banden goed scoren op alle genoemde punten, is het goed om ook te kijken naar de leeftijd van de banden. Omdat banden twee of drie jaar geleden zijn aangeschaft, betekent dit nog niet dat ze niet ouder zijn.

Elke band heeft namelijk een datumcode; een viercijferige code binnenin een ovaal, gedrukt op de wang van de band. Meestal wordt deze code voorafgegaan door een reeks cijfers beginnend met de letters DOT. De eerste twee cijfers van de viercijferige code staan voor de week waarin de band is gemaakt. De laatste twee cijfers duiden het jaar van productie aan. Zo duidt de code 2420 aan dat de band is geproduceerd in de 24e week van 2020. Veel bandenfabrikanten raden aan om banden te vervangen wanneer deze vijf jaar oud is, zelfs als het profiel nog goed is.

© Bandenspotter