Bandenlabel

We vermelden bij bijna elke band het Europese bandenlabel. Wat zegt dit over de band?

Bandenlabel

Vanaf november 2012 zijn bandenfabrikanten verplicht het EU-bandenlabel bij een band te vermelden. Het bandenlabel informeert aan de hand van drie criteria over milieu- en veiligheidsrelevante eigenschappen van een band - met als doel een hogere verkeersveiligheid en een lager brandstofverbruik.

Rolweerstand (brandstofverbruik)

Door de rolweerstand te reduceren, wordt brandstof bespaard en daarmee ook de uitstoot van kooldioxide verminderd. De taxatie wordt aangegeven in klassen van A (groen) tot G (rood), waarbij D wordt overgeslagen. Een verbetering in één klasse betekent een besparing van circa 0,1 liter brandstof per 100 kilometer.

Grip op nat wegdek (veiligheid)

Bepalend voor de veiligheid tijdens het rijden, is onder andere de grip van de banden op het natte wegdek. Hier is de capaciteit in de klassen A tot en met G onderverdeeld, waarbij D en G niet aangegeven worden. Het remwegverschil van één klasse naar de volgende ligt op een nat wegdek bij een uitgangssnelheid van 80 km/uur tussen 1 en 2 voertuiglengtes (3 – 6 meter). In totaal bedraagt het remwegverschil tussen bijvoorbeeld klasse A en F meer dan 18 meter.

Geluid (geluidsemissie)

De geluidsemissie van banden beïnvloedt de totale geluidssterkte van het voertuig, en heeft niet alleen gevolgen voor het rijcomfort, maar ook voor de geluidsbelasting van de omgeving. Hoe meer zwarte strepen, hoe luider de banden.
 

EU-bandenlabel niet compleet

Het bandenlabel informeert maar over een beperkt aantal eigenschappen: Grip op nat wegdek, rolweerstand en geluidsemissie. Er zijn alleen nog meer factoren van belang die niet in het bandenlabel tot uitdrukking komen:

- Aquaplaningeigenschappen
- Wegligging en stabiliteit
- Stuurprecisie
- Levensduur
- Remeigenschappen
- Prestaties in winterse omstandigheden

Om meer te weten over deze prestaties is het aan te raden de bandentests van ANWB en AutoWeek er op na te slaan, waarnaar wij ook verwijzen.